Sammendrag
Denne bacheloroppgaven har tatt sikte på å sammenligne et hydrogen-brenselscellesystem, et batterisystem, og en kombinasjon av de to til å drifte en servicekatamaran, med navn Fosna Orion. Fosna Orion brukes i den norske oppdrettsnæringen. Vår oppgave var å utforske muligheten for å erstatte det nåværende dieselmotor-systemet med et nullutslippssystem. De forskjellige systemene blir sammenlignet ved hjelp av maksimal rekkevidde, innvesterings-, drifts- og drivstoffkostnad og virkningsgrad, som tar hensyn til et sett vekt- og volumbegrensninger, mot det eksisterende dieselsystemet ombord på båten. Noen av systemene er teknologisk kapable til å utføre hovedoppgavene til servicebåten, men på grunn av vekt- og volumbegrensningene er verken hydrogen-brenselscellesystemet eller noen av de andre systemene i stand til å oppnå rekkevidden til dieselsystemet, selv om de andre systemene har en vesentlig høyere kostnad. Til tross for dette legges det vekt på trusselen som klimaforandringer forårsaker, og det er stort behov for å møte disse utfordringene. Den maritime industrien har et stort potensial til å kutte utslippene sine, og med økonomisk støtte fra statlige programmer, vil det være en redusert økonomisk risiko for investorer for grønne løsninger som enda ikke er lønnsomme. Det er også mulig det blir innført en karbonskatt i fremtiden, noe som vil gjøre det mer kostbart å bruke fossiltbrensel. Basert på dette, og mer, er det anbefalt med et rent hydrogen-brenselscellesystem