Nullutslipps arbeidsbåter for havbruksnæring
Prosjektet er et samarbeid mellom NVES, Abyss, Brunvoll, Møre Maritime og Selfa Arctic. Det er støttet med inntil 210 000 kr fra Innovasjon Norge og varer til desember 2020.
Data baserer seg på innsamlet data på båten Fosna Orion. Prosjektgruppa skal komme fram til en løsning for ombygging av båter til hydrogendrift, og et design for nybygg. Dette legger til rette for å bygge en pilot i neste prosjekt.
– NTNU studenter har skrevet bacheloroppgave.
– HVL studenter har skrevet semesteroppgave i hydrogenfag.
Artificially Intelligent Management System (AIMS) for Distributed Wind Energy
NVES er prosjekteier og prosjektleder for et forprosjekt delfinansiert av RFF Midt om maskinlæring for distribuert vindenergi. Prosjektet er et samarbeid mellom NVES, Universitetet i Agder, NEAS og Klar Energy. Universitetet i Agder ved professorene Sathyajith Mathew og Joao Leal vil være primære utførende i prosjektet. NVES vil stå for prosjektledelse og levere data fra småturbinen og vindmåleoppsettet vi har montert i vindparken. NEAS og Klar Energy vil ivareta brukerperspektivet gjennom deltakelse i styringsgruppe.
Prosjektet har som hovedmål å utnytte mulighetene som ligger i åpne data, innsamlede data og maskinlæringsteknikker til å øke forutsigbarheten til produksjonen fra små vindturbiner. Økt forutsigbarhet kan for eksempel gjøre det mulig å oppnå høyere andel egetforbruk, bidra til bedre dimensjonering av offgrid-anlegg med mer, noe som i neste omgang vil gi bedre lønnsomhet i småskala vind- og hybride micro- og offgrid-prosjekter. Datauthenting skjer fra vår testsite.
G-PaTRA
G-PaTRA – Green Passenger Transport in Rural Areas – er et konsortium av 13 partnere fra hele Europa. Prosjektet, som løper fram til 2021, ledes av Robert Gordon University i Aberdeen i Skottland. Hovedmål for prosjektet er å utvikle og promotere transportløsninger egnet for rurale områder som bidrar til å redusere CO2-utslipp samtidig som de forbedrer tilbudet til brukerne. Dette skal bl.a. skje gjennom interregional samarbeid og kompetanseutveksling i Nordsjø-regionen. Prosjektet er organisert i fem arbeidspakker («Prosjektledelse», «Kommunikasjon», «Akselerert adopsjon av nullutslippskjøretøyer», «Institusjonell, operasjonell og sosial innovasjon» og «Identifikasjon og overføring av innovasjon»). NVES er bidragsyter i de fire sistnevnte.
Leveransen fra de norske partnerne skal bestå i to business caser for hhv. nullutslipps sjøtransport og nullutslipps landtransport. Sjøtransport var i utgangspunktet tenkt som ferge, men etter at det ble bestemt at den skal være batteri-elektrisk har fokus dreid over på hurtigbåt. Av landtransport vil hovedfokus være på buss, men det har blitt klart at buss ikke vil gi tilstrekkelig volum til å bære en hydrogensatsing alene.
Rapporter skrevet i prosjektet finnes under «publikasjoner» merket G-patra.