Sammendrag
Rapporten skal frembringe en konklusjon på om hurtigbåtene M/S Terningen og M/S Tyrhaug kan mulig endres fra dieseldrift til hydrogendrift, og å se på om dette vil være lønnsomt økonomisk, driftsmessig og miljømessig. Det vil bli sett på om det er mulighet for om Smøla med sin fortrinnsmessige plassering på Nord-Vestlandet kan bli brukt som fyllestasjon for hurtigbåtene. Rapporten vil se på om hydrogenproduksjon fra vindturbiner lokalisert på Smøla vil være tilstrekkelig til å virke til fremdrift for hurtigbåtene (rapporten vil i så måte ha et regionalt/nasjonalt overblikk). Problemstillingen lyder som følger: vil det være lønnsomt økonomisk, driftsmessig og miljømessig å endre drift på M/S Terningen og M/S Tyrhaug fra diesel til hydrogen, i så fall, er Smøla en gunstig fyllestasjon på båtruten? Spørsmålet vil bli belyst så godt det per dags dato lar seg gjøre. Oppsummert vil tiltaket gi muligheter for reduserte kostnader for samfunnet gjennom lavere klimagassutslipp, lavere lokale utslipp og reduserte støyplager. Smøla vil virke optimalt som fyllestasjon på ruten med tanke på at øya allerede har et kraftoverskudd (pga. stor vindpark) som kan brukes til å produsere hydrogen.
Andre studentoppgaver
Mulighetsstudie: Ombygging av Fosna Orion
Kan gårdsturbiner gi nyttige energibidrag til betjente DNT-hytter uten tilgang til nettet?
Hydrogendrevet vedlikeholdsskip for den norske fiskeoppdrettsindustrien
Utilization of stored hydrogen for power production to overcome intermittency from wind power
Småskala vindkraft i fiskeoppdrettsnæringen – en lønnsom løsning?
Mulighetsstudie for bruk av vindenergi for strømforsyning til oppdrettsanlegg

